کشف باتری مدرن برای‌ اتومبیل های برقی با قابلیت شارژ در 5 دقیقه

کشف باتری مدرن برای‌ اتومبیل های برقی با قابلیت شارژ در 5 دقیقه

محققین باتری جدیدی برای اتومبیل های برقی کشف کردند که می تواند تنها در پنج دقیقه شارژ شود. ابداعات جدید در طراحی و شیمی باتری قابلیت تولید باتری‌هایی را ایجاد کرده است که در پنج دقیقه و بسیار سریع‌تر از تمامی باتری‌های موجود در بازار شارژ خواهند شد. این باتری ها همچنین برای استفاده طولانی مدت نیز مناسب می باشند.

محققین بر این باورند که این پیشرفت‌ها می تواند موجب پذیرش و استفاده وسیع از وسایل نقلیه برقی شود. به علاوه با پایین آوردن قیمت باتری‌ها و اختراع شیوه های زیست‌پذیرتر استفاده از این تکنولوژی نیز می توان به این فناوری امیدوار تر بود.

بر اساس مطالعه ای در دانشگاه کرنل Cornell مشخص شد که از ایندیوم یعنی ماده‌ای که اصولا جهت تولید روکش صفحه‌های نمایش و صفحه‌های خورشیدی استفاده می‌شود، می توان در تولید باتری‌هایی استفاده کرد که سریعا شارژ می‌شوند. این ماده ترکیب ویژه ای دارد که به آن این قابلیت را می‌دهد تا سریعا شارژ شده و خیلی زود آن را از دست ندهد.

محققین در مقاله جدیدی به نام شارژ سریع، ذخیره طولانی‌مدت در باتری‌های لیتیومی، منتشر شده در مجله ژول Joule ، بیان کردند که کاربرد این اختراع جدید می‌تواند باتری‌ها را کوچک تر کند و همچنین آن ها را نسبت به تکنولوژی های دیگری نظیر گذاشتن تجهیزات شارژ در داخل جاده‌ها پرکاربرد تر کند. آن ها به علاوه بیان کردند نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می باشد زیرا ایندیوم سنگین است، بنابراین می بایست تا ماده دیگری کشف شده که بعضی از خصوصیات نظیر آن را داشته باشد، ولی در عین حال وزن سبکی داشته باشد.

باتری‌های شارژ سریع قادر می باشند تا طیف گسترده ای از صنایع، نظیر اتومبیل های برقی را دگرگون کنند. خیلی از رانندگان اظهار می کنند که ناکافی بودن بُرد حرکت اتومبیل برقی باعث نگرانی آن ها می شود، یا با این موضوع مشکل دارند که باتری آن‌ها ماندگاری لازم را نداشته باشد و تازه همین مورد نیز با در نظر گرفتن این حقیقت پیچیده‌تر می‌شود که شارژ اینگونه وسایل نقلیه‌ احتمالا وقت شما را جهت شارژ کردن خواهد گرفت.

استاد مهندسی و رئیس دانشکده مهندسی در دانشگاه کرنل یعنی لیندن آرچر با نظارت بر این طرح پژوهشی بیان کرد که استرس و نگرانی بابت بُرد، نسبت به مشکلات دیگری نظیر هزینه و توانایی باتری‌ها، مسئله بزرگ‌تری جهت برقی کردن وسایل نقلیه می باشد و  ما با کمک طرح‌های منطقی الکترود، شیوه ای جهت حذف آن پیدا کرده ایم.

چنانچه قادر باشید تا باتری اتومبیل برقی را در پنج دقیقه شارژ نمایید، دیگر نیاز نیست تا باتری‌ بزرگ تری جهت بُرد ۳۰۰ مایلی ۴۸۰ کیلومتری داشته باشید. این مورد باعث کاهش هزینه اتومبیل برقی را شده و قابلیت پذیرش و استقبال وسیع تر از آن را ایجاد می کند.

باید بدانید که طرح‌های متنوعی جهت تست و سرعت بخشیدن به شارژ در جریان می باشند. تحقیقات جدید در دانشگاه کرنل در کنار مطالعات مهندسان آزمایشگاه ملی بروکهاون در وزارت انرژی ایالات متحد آمریکا بود که به اختراع دیگری رسیدند که سرعت شارژ شدن باتری‌ها را بسیار بهتر می کند.

محققین به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن ترکیبی به نام نیترات سزیم به قسمتی از باتری سرعت شارژ باتری‌های لیتیوم فلزی را بالا می برد. همچنین این باتری ها احتمالا طول عمر زیادی نیز خواهند داشت.

گروهی که به این نوآوری بزرگ رسید قسمتی از کنسرسیوم “باتری۵۰۰” می باشد که نتیجه همکاری آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌هایی است که روی تولید باتری‌هایی با چگالی انرژی ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم کار می‌کنند؛ باتری که دو برابر توانایی باتری های امروزی را دارد.

رسیدن به این چگالی با کمک باتری‌های لیتیوم‌ یونی، نظیر باتری‌های حال حاضر، ممکن نمی باشد. دانشمندان می بایست برای رسیدن به این نتیجه از باتری‌های لیتیوم فلزی استفاده کنند که چگالی انرژی خیلی زیادتری دارند. اما این باتری ها معضلات بزرگی با خود به همراه دارند که از میان آن ها می توان به انتخاب روشن میان شارژ سریع یا باتری‌هایی که می‌توانند ماندگاری طولانی داشته باشند، اشاه کرد.

با تازگی تحقیق دیگری روی این باتری‌ها به نام “یک مرحله میانی غنی از مواد غیرآلی اما فاقد لیتیم فلوراید جهت تولید باتری‌های لیتیوم فلزی با شارژ سریع و با چرخه عمر طولانی” در مجله نیچر کامیونیکیشنز به چاپ رسیده است.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه