همه چیز درباره دریچه سقفی و خوبی های آن

همه چیز درباره دریچه سقفی و خوبی های آن

خوب است بدانید که تهویه مطبوع هوا در جاهایی نظیر کف، دیوار و سقف ساختمان انجام می شود. نوع کاربری مکان و ارتفاع سقف در انتخاب مکان دریچه هوای سیستم تهویه مناسب می باشد. ولی رایج ترین مدل دریچه هوا در آپارتمان های مسکونی، تجاری، اداری و دیگر ساختمان ها دریچه سقفی می اشد که به علت قرار گرفتن آن در سقف این اسم را بر آن گذاشته اند. دریچه سقفی به علت گوناگونی در انواع آن از لحاظ جنس و شکل دارای محبوبیت خاصی در بین معماران ساختمانی می باشد. با ما همراه باشید تا در این مطلب از سایت هشتیا در مورد خصوصیات، مدل ها و خوبی های دریچه سقفی برایتان صحبت کنیم.

دریچه سقفی

همانگونه که بیان کردیم دریچه‌های هوایی بر روی سقف یا سقف کاذب، دریچه سقفی می باشند. این دریچه ها دما را سریعا مطلوب می کنند. به علاوه با کمک جهت پره‌های آن نیز هوا با سرعت عالی به سطح می رسد. در این دریچه قابلیت نصب فیلتر هوا، پلنیوم باکس و دمپر وجود دارد و برای گونه های مختلف سیستم هواساز به کار برده می شود.

با توجه به این که دریچه سقفی چهارگوش جهت قرارگیری بر کانال‌های چهارگوش مورد استفاده قرار می گیرد و برای کانال های اسپیرال مناسب نیس؛ اما چنانچه دریچه سقفی گرد بوده می توان با کمک تبدیل، آن را روی دهانه کانال چهارگوش هم قرار داد. در نتیجه از جمله خصوصیات این دریچه قابلیت انعطاف پذیری آن در نصب و نحوه استفاده می باشد. دریچه‌های سقفی بیشتر وقت‌ها جهت هوای رفت و بعضی اوقات نیز برای هوای برگشت در محیط‌های گوناگون مسکونی، اداری، بیمارستانی و دیگر مکان ها با ارتفاع سقف پایین تر از پنج متر قابل استفاده می باشند.

گونه های مختلف دریچه های سقفی

خوب است بدانید که دریچه های سقفی از لحاظ جنس، مکانیسم، نوع و مدل پره برای انواع سیستم هوایی به کار برده می شوند. با ما همراه باشید تا انواع مدل‌های دریچه سقفی را به شما معرفی نماییم.

  • دریچه سقفی چهارگوش

این دریچه هوا چهارگوش دارد و نوع آن طبق ظاهر پره‌ها در دریچه مشخص می‌شود. آلیاژهای گوناگونی در ساخت این دریچه به کار گرفته می شوند و دارای سایز استانداردی می باشد. این دریچه جهت توزیع جریان هوای یکنواخت و در سوی معینی به کار برده می شود.

  • دریچه سقفی گرد

این دریچه با ظاهر دایره‌ای خود قابلیت توزیع هوای خارج شده در محیط را به شکل ۳۶۰ درجه ایجاد می‌کند. دریچه گرد این نوع دارای دو مدل تخت و برجسته می باشد و در مکان هایی با رطوبت زیاد استفاده می شود.

  • دریچه سقفی آلومینیومی

دریچه سقفی آلومینیومی دارای طول عمر زیادی بوده و از این سو بسیار توسط معماران مورد استفاده قرار می گیرد. این دریچه ها به خاطر داشتن فلز آلومینیوم بسیار سبک بوده و در مقابل شرایطی نظیر فشار، ضربه و رطوبت استحکام خوبی دارند.

  • دریچه سقفی پلاستیکی

از جمله خصوصیات این دریچه های سقفی سبکی، انعطاف‌پذیری، ضد آب بودن و زیبایی آن‌ها می باشد. دریچه های سقفی پلاستیکی رنگ های گوناگونی دارند و با نصب درست آن ها واهید دید که در مقابل فرسایش مقاومت خوبی دارند.

  • دریچه سقفی گالوانیزه

به خاطر خصوصیات خوب ورق گالوانیزه از آن در تولید دریچه های سقفی استفاده می شود. این دریچه به علت کم کردن هزینه‌های سیستم تهویه‌مطبوع همیشه توسط معماران ساختمانی مورد توجه بوده است.

  • دریچه سقفی چوبی

دریچه سقفی چوبی به علت زیبایی ویژه ای که دارد در محیط هایی که ظاهر اهمیت خاص خود را دارد مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه دریچه‌های چوبی با روش های جدیدی طراحی و تولید می‌شوند و باید بدانید که ممکن است توسط حشرات مورد حمله قرار بگیرند.

  • دریچه سقفی هوا با پلنیوم باکس

خوب است بدانید که پلنیوم باکس با مخلوط هوای محیط درونی و هوای ورودی کانال توزیع هوا را کنترل می‌کند. دریچه هوا سقفی با پلنیوم باکس با توجه به احتیاجات مشتری و کم کردن اتصالات تولید شده دارای طرفداران بسیاری در بین کاربران می باشد.

  • دریچه اسلوت سقفی

از جمله معروف ترین گونه های دریچه های سقفی، دریچه اسلوت سقفی است که به علت داشتن شیارهای پشت هم در آن موجب بهتر شدن توزیع جریان هوا در محیط خواهد شد. همچنین این مدل دریچه به علت قدرت توزیع بسیار هوا در ساختمان های عظیم نظیر بیمارستان‌ها و هتل‌ها کاربرد دارد.

  • دریچه سقفی مشبک

دریچه سقفی مشبک دارای دو مدل چهارگوش و گرد می باشد و پره‌های آن به شکل افقی و عمودی هم دیگر را قطع می‌کنند. این دریچه هوا را به شکل مناسب در محیط توزیع می‌کند و به شکل سفارشی با تیغه ثابت در واویه های گوناگونی ساخته می‌شود.

  • دریچه سقفی خطی

پره‌های این دریچه به شکل افقی یا عمودی در یک‌ سمت و به شکل پره ثابت، متغیر، زاویه‌دار و چندطرفه ایجاد می شوند. اصولا این نوع دریچه ها در مکان هایی نظیر هتل‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر مراکز تجاری و اداری جهت کنترل و تهویه هوای محیط کاربرد دارند.

خوبی های به کار بردن دریچه سقفی

دریچه های سقفی خصوصیات بسیار خوب و ویژه ای دارند که در ادامه لیست شده اند:

  1. این دریچه ها از جنس آهن و آلومینیوم ضدزنگ و بدون خوردگی می باشند.
  2. این دریچه ها دارای رنگ های گوناگونی نظیر سفید، طوسی، کرم، استخوانی و… بر اساس سلیقه مشتری می باشند.
  3. این دریچه ها دارای پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک می باشند.
  4. این دریچه ها دارای انواع گرد در شکل های برجسته یا تخت می باشند.
  5. در مدل‌های چهارگوش قابلیت هوادهی به شکل ۱، ۲، ۳ و ۴ طرفه وجود دارد.
  6. هوا را به شکل یکدستی در محیط توزیع می کنند.

در کل دریچه سقفی از جمله با اهمیت ترین بخش های سیستم تهویه مطبوع ساختمان محسوب می شود که موجب گردش هوا به شکل یکدست و نامحسوس در کل ساختمان خواهد شد. دریچه سقفی موجب آسودگی و راحتی در آپارتمانتان شده و همچنین باعث تمیزی و سالم ماندن هوای محیط می شود. بنابراین بر اساس احتیاجات خود دریچه سقفی مرغوب و مناسبی را برای خود انتخاب نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه