همه چیز درباره گونه های مختلف بیل و بیلچه

همه چیز درباره گونه های مختلف بیل و بیلچه

همانگونه که می دانید بیل و بیلچه لوازمی جهت کندن علف های هرز، حفاری و جا به جا کردن موادی نظیر خاک، برف، شن، ماسه و آسفالت می باشند. بیل ها جز تجهیزات معمولی هستند که کاربرد بسیار زیادی در ساخت و ساز، باغبانی و کشاورزی دارند. از سوی دیگر بیلچه هم از جمله تجهیزات باغبانی به شمار می رود که شباهت زیادی به بیل دارد ولی سایز آن کوچک تر بوده و اصولا برای فعالیت های کم حجم تری نظیر جابجایی کود، کاشت گل و گیاه در منزل، باغ و باغچه هایی با اندازه های کوچک به کار برده می شود. اکثر شما این دو ابزار را تقریبا یکی می دانید؛ ولی همانگونه که بیان کردیم این دو تفاوت های زیادی از نظر شکل ظاهری، زاویه دسته، سایز و گوناگونی دارند. در این مقاله از سایت هشتیا همه چیز را در مورد بیل و بیلچه شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بخش های سازنده بیل و بیلچه

بیل و بیلچه دارای سه بخش دسته، صفحه بیل و گلویی می باشند که دسته آن ها می تواند جنسی از چوب و یا فلز داشته باشد. خوب است بدانید که دسته های بیل و بیلچه به دلیل تحمل فشار زیاد احتمالا در مقایسه با دیگر بخش ها زودتر آسیب ببینند؛ بنابراین می توان آن ها را تعویض کرد. به علاوه صفحه بیل جنسی از فلز با کیفیتی دارد و دارای یک گلویی جهت سوار کردن دسته می‌باشد.

گونه های مختلف بیل و بیلچه

  • بیل باغبانی نوک تیز

بیل باغبانی نوک تیز از جمله رایج ترین انواع بیل می باشد که کاربرد بسیاری دارد. به دلیل دارا بودن تیغه تیز آن جهت کندن خاک های معمولی و خاک های سفت و پر از سنگ مورد استفاده قرار می گیرند. این بیل ها فوایدی دارند که در زیر بیان کرده ایم.

  • به دلیل دارا بودن نوک تیز آسان تر در خاک فرو می رود.
  • چون که دسته و صفحه بیل در یک راستا می باشند و انحرافی ندارند کار با آن ها بسیار آسان می باشد. در صورت وجود احراف در دسته و صفحه بیل فرد می بایست در زمان برداشتن خاک بدن و زانوی خود را نیز خم نماید.

 

  • بیل نوک گرد

بیل نوک گرد در مقایسه با بیل نوک تیز به علت سری گرد خود تنها جهت انتقال خاک کاربرد دارد.

  • بیل ترانشه

بیل ترانشه بر اساس شکل ظاهری خود تیغه تیز و لبه های کاملا تخت دارد که جهت حفاری گودال ها به کار برده می شود. بنابراین از این بیل اصولا جهت کندن کانال لوله های آبیاری، کوددهی و از بین بردن ریشه گیاهان استفاده می شود.

  • بیل زهکشی

بیل زهکشی تیغه ای باریک، نازک و نوک تیز دارد که جهت زهکشی، کوددهی و به علاوه کندن خاک به منظور کاشتن نهال و گیاه به کار برده می شود.

  • بیل پارویی

بیل پارویی دارای سری به شکل پارو می باشد. به علت داشتن نوک صاف، اصلا برای کندن مورد استفاده قرار نمی گیرد ولی جهت انتقال موادی نظیر خاک و سنگ و همچنین برف روبی بسیار کاربردی می باشد.

  • بیل لبه

بیل لبه شکلی مخصوص و نیم هلالی دارد که جهت جدا کردن بخش های گوناگون زمین و کرت بندی مورد استفاده قرار می گیرد. باید بدانید که این نوع بیل جهت کندن و یا انتقال خاک درست نشده و استفاده ای در این زمینه ندارد.

  • بیل چاله کنی

در این نوع، دو بیل به موازات هم وجود دارند که به کمک پیچ، بست و یا لولا به یکدیگر وصل شده اند. بیل چاله کنی جهت کندن چاله های عمیق ستونی اما با عرض کم مورد استفاده قرار می گیرد.

  • بیل گلو بلند

این نوع بیل می تواند دسته کوتاه و یا بلند داشه باشد که بر اساس با آن گلویی صفحه بیل هم تغییر خواهد کرد.

  • بیلچه و کنگ تاشو

بیلچه و کنگ تاشو چند منظوره بوده و در موارد بیان شده در زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. به عنوان بیلچه جهت کندن چاله، گودال و زیر و رو کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. به عنوان کلنگ جهت حفاری زمین کاربرد دارد.
  3. دارای قطب نمایی کوچک در ته دسته خود می باشد که برای جهت یابی مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. دارای لبه های دندانه ای می باشد که به عنوان اره جهت بریدن شاخه درختان و طناب های کنفی کاربرد دارد.
  5. به عنوان در باز کن در کمپ های مسافرتی مورد استفاده قرار می گیرد
  6. شما می توانید آن را تا کنید و به راحتی در کوله یا اتومبیل با اشغال مکان بسیار کمی با خود جابه جا نمایید.
  • بیلچه دستی

این نوع بیلچه های دستی می توانند گونه های متفاوتی نظیر نوک تیز، نوک گرد، زاویه دار و یا صاف داشته باشند که جهت کندن بوته ها، علف های هرز، کاشت گیاه در باغچه، گلدان و کندن خاک در فضایی با مقیاس کم به کار برده شوند.

برترین مدل های بیل و بیلچه

برترین مدل های بیل و بیلچه از برندهایی نظیر تبریز استیل، فیل نشان، رینو، ممتاز همدان، هاردن، آیرون مکس و فیکستر می‌باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. مهتاب :
    4 ماه پیش

    مقاله بسیار اطلاعات کاملی راجع به گونه های مختلف بیلچه ارائه میده،عالی بود

  2. مهتاب :
    4 ماه پیش

    مقاله اطلاعات کاملی راجع به بیلچه میده،واقعا عالی بود