همه چیز درباره چگونگی تعمیر کردن باتری دستگاه دریل شارژی

همه چیز درباره چگونگی تعمیر کردن باتری دستگاه دریل شارژی

در صورتی که باتری دریل شارژی جهت شارژ شدن زمان بسیاری می برد حتما با مشکل روبرو شده و باید حتما تعمیر شود. در این مقاله از سایت هشتیا قصد داریم تا چگونگی تعمیر کردن باتری دستگاه دریل شارژی را به شما آموزش دهیم.

خوب است بدانید که باتری دریل شارژی به علت های بسیاری احتمال دارد که خراب شود. هنگامی که واکنش شیمیایی درون باتری غیرفعال شود، باتری دریل خراب خواهد شد. درست است که فاکتورهای محیطی و مکانیکی اثرگذار بر این فرایند می باشند ولی شما با انجام دادن چندین گام آسان می توانید باتری را درست کرده و دوباره آن را به راه بندازید.

شیوه های گوناگون تعمیرکردن باتری دستگاه دریل شارژی

اصولا دلیل از بین رفتن توان باتری در دریل شارژی در ادامه بیان شده اند:

  • بعضی از گونه های باتری های دریل شارژی از مدل لیتیوم یون می باشند و واکنش‌های شیمیایی داخلی جهت سیو و آزاد کردن الکترون‌ها دارند. هنگامی که باتری دستگاه شارژ می‌شود، الکترون‌ها سیو شده و در زمان خارج شدن، آزاد خواهند شد. هنگامی که این واکنش‌ها غیرفعال می‌شود، باتری احتمالا با پایان عمر خود مواجه شده است.
  • در صورتی که باتری برای زمان زیادی به کار نرود، دچار فرآیند‌های فیزیکی شده و نقطه های اتصال آن به علت زنگ‌زدگی از هم جدا می شوند. زنگ زدگی داخلی باتری موجب خالی شدن خیلی سریع باتری خواهد شد.
  • هنگامی که چرخه شارژ و دشارژ باتری به صورت همیشگی کم تر می شود، باتری احتمالا سریع تر خالی شده و شارژ شدن آن احتیاج به زمان بیشتری خواهد داشت.

بعد از مشخص شدن کلیه فاکتورها و مشکلات باید سعی کنید تا باتری رت جهت استفاده مجدد درست کنید. قبل از این که به سرعت باتری را دور بیندازید، قادر می باشید تا راه های گفته شده در ادامه را تست کنید:

  • به باتری دستگاه دریل شارژی شوک بدهید.
  • باتری دستگاه را به آداپتور برق متناوب متصل نمایید.
  • باتری دریل را به باتری دستگاه دیگری متصل نمایید.
  • باتری دستگاه را با تقویت‌های کوچک شارژ نمایید.
  • اتصال های دریل را پاکیزه کنید.

با ما همراه باشید تا هریک از این شیوه های تعمیر را به شما توضیح دهیم.

به باتری دستگاه دریل شارژی شوک بدهید

در صورتی که باتری دریل شارژی شما مدل لیتیوم یا لیتیوم یون است، احتمالا به علت استفاده نکردن در زمان طولانی با مشکل روبرو شود. جهت درست کردن این مدل از باتری ها، شیوه شوک درمانی مناسب می باشد که در حقیقت همانند شیوه شارژ دوباره باتری اتومبیل ها می باشد. جهت انجام این کار باید چند ابزار ساده داشته باشید که از میا ن آن ها می توان به منبع انرژی، دو سیم کوتاه و بست سوسماری اشاره کرد.

پس از مشخص شدن قطب ‌های مثبت و منفی باتری دریل شارژی، با کمک دو سیم کوتاه، منبع تغذیه را به باتری وصل نمایید. جهت مطمئن شدن از وصل شدن درست، به کار بردن بست‌های سوسماری مهم می باشد. در این شیوه اصولا منبع تغذیه ولتاژی به میزان 1.5 تا 2 برابر ولتاژ باتری دستگاه دارد.

باتری دستگاه را به آداپتور برق متناوب متصل نمایید

در این شیوه می بایست تا نخست یک سیم کوچک تقویت‌کننده درست کنید که می تواند باتری دریل شارژی را احیا کند. با کمک یک آداپتور برق متناوب قدیمی، آغاز به این کار کنید. اطمینان حاصل کنید که ولتاژ و آمپر آن با باتری هماهنگ باشند.

با چک کردن دقیق ولتاژ و آمپر هر دو ابزار، مطمئن شوید که آداپتور برق متناوب با باتری هماهنگی داشته باشد. این کار مانع از صدمه به باتری شده و همچنین امنیت شما را ضمانت خواهد کرد.

دقت کنید که در ابزارهای دارای سمت مثبت و منفی، اتصالات به شکل صحیحی صورت می گیرند. اشتباه در اتصالات باعث می شود باتری صدمه ببیند. گام های بیان شده در ادامه چگونگی تعمیر باتری دریل شارژی را توسط این شیوه بیان می کند:

  • نخست آداپتور برق را از پریز جدا نمایید.
  • سپس سر آداپتور برق را به صورت دقیق جدا نمایید تا مانع از خطر برقی شوید.
  • پس از آن سیم ‌های آداپتور را به صورت دقیق ببرید تا به دو سیم یعنی یک سیاه و یک برهنه یا سفید برسید.
  • در این مرحله جهت باز کردن بسته باتری، تجهیزات مناسبی به کار ببرید. دقت کنید تا صدمه ای به باتری وارد نشود.
  • در این زمان قطعه های پلاستیکی بسته باتری را جدا نمایید.
  • اکنون باتری را از داخل ابزار بیرون بیاورید.
  • در این گام آداپتور AC تلفن همراه را به پریز برق وصل نمایید.
  • سپس سیم‌ های آداپتور را جهت احیای باتری حاضر کنید و یکی را به منفی و دیگری را به مثبت وصل نمایید.
  • اطمینان حاصل کنید که اتصالات را به صورت دقیق انجام داده اید.
  • پس از روشن و خاموش کردن ابزار برای چند دقیقه، باتری دستگاه شارژ خواهد شد.
  • بعد از تمام شدن شارژ، باتری را درون ابزار بگذارید.
  • هنگامی که باتری شارژ نشد، گام های 8 و 9 را مجددا تکرار کنید.

باتری دریل را به باتری دستگاه دیگری متصل نمایید

این شیوه باعث می شود تا انرژی را از یک باتری شارژ شده به باتری دستگاه خود انتقال نمایید به صورتی که باتری شما دارای انرژی کافی جهت شارژ معمولی خواهد بود. جهت انجام این کار وسایلی نیاز دارید که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • باتری خراب ابزار خودتان
  • یک باتری شارژ شده به طور کامل
  • دو سیم عایق

اطمینان حاصل کنید که جهت وصل کردن وسیله دیگری نظیر قیچی به کار نبرید چراکه احتمالا موجب ایجاد مشکلات جدی نظیر جرقه و یا آتش‌سوزی خواهد شد. همچنین به کار بردن دستکش‌هایی که از مواد غیررسانا و عینک ایمنی نیز مناسب می باشد؛ به علاوه در نزدیکی بخار گاز نیز کار نکنید.

چگونگی تعمیر باتری دریل شارژی به وسیله شیوه باتری به باتری، بر اساس گام های زیر صورت می گیرد:

  • در ابتدا یک سیم عایق برداشته و یک سر آن را به قطب مثبت باتری شارژ شده متصل نمایید.
  • پس از آن سر دیگر سیم عایق را به قطب مثبت باتری شارژ نشده متصل نمایید.
  • سپس سیم عایق دیگر را برداشته و یک سر آن را به قطب منفی باتری کاملاً شارژ شده متصل نمایید.
  • در این مرحله سر دیگر سیم عایق را به قطب منفی باتری شارژ نشده متصل نمایید.
  • شما باید تا این کار را برای چند ثانیه انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که نقاط اتصال را به صورت صحیحی یافته باشید یعنی قطب مثبت را به مثبت و قطب منفی را به منفی متصل نمایید. در صورت انجام غلط این کارها موجب صدمه زدن همیشگی به باتری خواهید شد.

باتری دستگاه را با تقویت‌های کوچک شارژ نمایید

در صورتی که مشکل شارژ کردن باتری رفع نشده باشد، قادر می باشید تا تقویت‌های کوچک جهت شارژ آرام باتری به کار ببرید. این کار موجب می شود باتری به آهستگی از وضعیت خواب بیدار شده و به مقدار کافی شارژ شود.

با در نظر گرفتن اینکه باتری به صورت منظم شارژ نمی‌شود، احتمالا به مقدار کافی تخلیه شده که برای شارژ سالم نمی باشد. این مشکل اصولا هنگامی اتفاق می افتد که باتری در زمان زیادی خالی بوده باشد.

جهت انجام این کار، باتری را در زمان کمی به منبع تغذیه وصل کنید و پس از آن آن را جدا نمایید. این کار را برای چند ثانیه تکرار نمایید تا باتری به مقدار کافی شارژ شود. این شیوه می بایست به باتری انرژی موردنیاز را جهت شارژ کافی بدهد.

توجه کنید که بیشتر شارژر‌ها دکمه روشن خاموش ندارند؛ در نتیجه می بایست آن‌ها را به برق متصل نمایید و کار شارژ را آغاز نمایید.

اتصال های دریل را پاکیزه کنید

از جمله کارهایی که جهت احیای باتری دریل شارژی به آن توجهی نمی شود، پاکیزه کردن اتصالات می باشد. جهت برطرف کردن این مشکل شارژ باتری قادر می باشید تا اتصالات را پاک کنید.

این اتصالات احتمالا زنگ‌زده یا کثیف می باشند که باعث مشکلات شارژ شدن باتری خواهند شد. چگونگی تعمیر باتری دریل شارژی در این شیوه بدین شکل است که می بایست جهت تمیز کردن اتصالات یک پارچه تمیز به کار ببرید و آلودگی‌ها را به صورت کامل پاک کنید و پس از آن باتری را به شارژر وصل کرده و کارکرد آن را بار دیگر چک کنید.

آیا باید دریل شارژی را تعمیر کنید و یا آن آن را عوض کنید؟

تصمیم میان تعمیر یا عوض کردن باتری دریل شارژی بر اساس حالت های گوناگون احتمالا متغیر باشد. در وضعیت هایی که باتری صدمه دیده باشد نظیر سوختگی یا خراب شدن سلول‌های درونی می بایست تا حتما آن را عوض کنید. این کار به علت نبودن شرایط موردنیاز جهت تعمیر باتری یا هزینه زیاد تعمیر نسبت به هزینه عوض کردن کامل انجام خواهد شد.

در صورتی که باتری مشکلات کم‌تری نظیر خوردگی متوسط یا کم شدن عملکرد به علت استفاده در مدت طولانی داشته باشد، تعمیر باتری به صرفه تتر خواهد بود. همچنین در مواردی که محیط زیست برایتان مهم می باشد تعمیر باتری باعث کم شدن آلودگی محیطی به وسیله دور ریختن باتری‌های قدیمی خواهد شد. شما می بایست طبق بودجه اقتصادی، مقدار خرابی و عملکرد باتری تصمیم بگیرید که چه کاری می خواهید انجام دهید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه