گونه های مختلف تبر بر اساس جنس و کارکرد به علاوه خوبی ها و بدی های آن ها

گونه های مختلف تبر بر اساس جنس و کارکرد به علاوه خوبی ها و بدی های آن ها

همانگونه که می دانید تبر نوعی تجهیزات دستی باغبانی محسوب می شود که در محیط های کاری، خانه، کمپینگ یا امور فنی مورد استفاده قرار می گیرد. تبر از جمله اواین ابزارهای اختراع شده توسط انسان می باشد که در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. تبر ها در مدل های گوناگون از نظر ظاهر یا جنس با هم فرق دارند.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا در مورد گونه های مختلف تبر بر اساس نوع جنس و کارکرد آن ها برایتان توضیح دهیم.

موارد استفاده از تبر

تبر بیشتر جهت بریدن، شکل دادن و خرد کردن چوب کاربرد دارد که در باغبانی، کمپینگ، نجاری، کشاورزی و ساختمان سازی به کار گرفته می شود.

گونه های مختلف تبر بر اساس جنس

همانطور که همه ی شما می دانید تبر از دو قسمت یعنی دسته و تیغه تشکیل شده است. به علاوه جنس دسته شامل فایبر گلس چوبی و یا فلزی می باشد و همینطور جنس تیغه هم می تواند فولاد یا استیل مقاوم و ضد زنگ باشد.

خوبی ها و بدی های استفاده از تبر

خوب است بدانید که تبر فایبرگلس به علت وزن کم و عمر زیاد خود از انواع دیگر تبر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین تبرهای دسته چوبی به جز در محیط های مرطوب هم زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

از سوی دیگر تبرهای دسته فلزی به دلیل لیز خوردن و سنگین بودن محبوبیت چندانی ندارند.

گونه های مختلف تبر بر اساس کاربرد

  • تبر مختص درخت زنی

تبر مخصوص درخت زنی از جمله رایج ترین تجهیزات باغبانی به شمار می رود که تیغه ای خیلی سنگین و تیز و دارای دسته‌ای بلند و اهرمی می باشد. این تبر برای هرس کردن شاخه های خشک و مرده درختان در فصل های پاییز و زمستان به کار برده می شود. این کار باعث رشد بهتر درختان در بهار و تابستان می شود. این نکته هم در نظر بگیرید که درختان را بی رویه قطع نکنید تا به محیط زیست صدمه وارد نشود.

  • تبر سرتخت

خوب است بدانید که تبر سرتخت به دلیل ظاهر خود جهت بریدن الوار زاویه دار و گرد خیلی خوب می باشند چرا که تیغه ای تخت دارند و می توانند الواری صاف و یکنواخت را ایجاد کنند. به علاوه ته تیغه آن به شکل مورب می باشد که جهت خرد کردن چوب ها بسیار مناسب می باشد.

  • تبر دوسر

در این مدل تبر هر دو سمت آن تیغه دارد که به شکل موازی هستند. یکی از تیغه ها تیز و برنده و دیگری خشن می باشد که اصولا طرف تیز آن جهت خرد کردن چوب و درختان کاربرد دارد. از بدی های این گونه تبر می توان به وزن سنگین آن ها اشاره کرد که باعث خسته شدن دست خواهد شد در نتیجه محبوبیت زیادی ندارد.

  • تبر کمپینگ

چنانچه جز افرادی می باشید که به به سفر و کمپینگ علاقه دارید تبر کمپینگ بسیار برایتان کاربردی خواهد بود. این نوع تبر جهت درست کردن هیزم از شاخ و برگ درختان مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه یک تبر کمپینگ خوب می بایست یک غلاف داشته باشد تا باعث صدمه به شما نشود.

  • تبر بنایی

تبر بنایی جز تبرهای قدیمی محسوب می شود که جهت کارهای بنایی و سقف سازی کاربرد دارد. یک سمت تیغه این نوع تبر تیز و طرف دیگر به عنوان چکش کاربرد دارد و جهت کوبیدن میخ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تبر جداکننده

تبر جداکننده جهت نصف کردن و خرد کردن درختان کاربرد دارد. تیغه این مدل تبر در مقایسه با تبر درخت زنی تیز تر بوده و در عوض ضربه به دو طرف آن می بایست تا ضربه ها به شکل عمودی و به سمت پایین زده شوند.

  • تبر سانحه

تبر سانحه دارای سایزهای کوچک بوده و همچنین تیغه های تیز و دندانه شکل دارد که در جاه هایی نظیر هواپیما، قطار و اتوبوس قرار گرفته است. این تبر وقتی که مسیر بیرون رفتن بسته می شود، کاربرد دارد تا بتوان با کمک آن شکافی بر بدنه و یا شیشه ها جهت خارج شدن ایجاد کرد. هنگامی که در راه رفت و آمد مترو یا اتوبوس می باشید این تبر را درون واگن ها یا کنار صندلی اتوبوس در جایگاهی قرمز خواهید دید.

  • تبر آتش نشانی

این نوع تبر از جمله تجهیزات ایمنی به شمار می رود. از جمله موارد ضروری که آتش نشانان باید رعایت کنند داشتن تبرهای مخصوص می باشد که با کمک آن قادر باشند تا پنجره، در یا هر شی که در مسیرشان هست را شکسته و باعث باز شدن راه شوند. این مدل تبر دارای رنگ های روشنی بوده و همچنین تیغه تیز و سنگین دارد.

  • تبر شکاری

چنانچه شکارچی می باشید و یا تفریحی این کار را انجام می دهید می بایست تا یک تبر شکاری در تجهیزات شما وجود داشته باشد. زیرا با کمک آن قادر می باشید تا گوشت حیوانات را بریده و یا جهت آتش روشن کردن و پختن غذا الوار تهیه نمایید.

باید بگوییم که تبر شکاری جهت کندن پوست حیوانات کاربرد ندارد چراکه تیغه خیلی تیز آن باعث صدمه به پوست آن ها خواهد شد.

  • تبر یخ نوردی

چنانچه یخ نورد می باشید باید در تجهیزات خود یک تبر یخ نوردی داشته باشید. این مدل تبر دارای سر و تهی می باشد که دو کاربرد متفاوت دارد. سر آن جهت کوبیدن به یخ و بالا رفتن از آن و ته آن جهت شکستن یخ مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تبر معدن

همانگونه که می دانید یک معدنچی احتیاج به ابزارآلات گوناگونی نظیر کلاه ایمنی، چراغ قوه پیشانی، نور افکن و به علاوه تبر معدن دارد. تبر معدن دسته ای کوچک و تیغه ای بزرگ دارد که جای کمتری می گیرد. خوب است بدانید که تبر معدن و چکش معدن مثل هم کار می کنند و فرق بین آن ها کوچک تر بودن تبر و بزرگ تر بودن چکش می باشد.

موارد قابل توجه در زمان خرید تبر

اگر می خواهید تبر خوبی بخرید نکات زیر را در زمان خرید در نظر بگیرید:

  • نوع جنس تیفه
  • نوع جنس دسته
  • میزان وزن تبر
  • غلاف تبر
  • سایز و طول تبر

برترین مدل های تبر

برترین مدل های تبر جهت خرید از برندهای وینکس، آیرون مکس، آروا، رونیکس، فیسکارس و باهکو می باشند.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه