علت گرمای بیش از حد انبر جوشکاری

علت گرمای بیش از حد انبر جوشکاری

از جمله فعالیت هایی که در بیشتر صنایع انجام می شود جوشکاری می باشد. باید بدانید که کیفیت انجام جوشکاری بسیار مهم می باشد و یکی از عوامل تاثیرگذار در ایمنی سازه‌ها محسوب می شود. در کار جوشکاری نیاز است تا از ابزار و وسایل گوناگونی استفاده کرد. از میان این ابزارها می توان به کابل و انبر جوش اشاره کرد که جهت اتصال فلزات بسیار کاربردی می باشند.

برخی اوقات فرایند جوشکاری با مشکل روبرو می شود. از جمله رایج ترین این مشکلات، داغ شدن انبر جوشکاری می باشد. گرم شدن انبر جوش، اثر منفی روی عملکرد جوشکاری دارد و باعث خرابی و درست جوش نخوردن قطعه موردنظر خواهد شد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت هشتیا دلایل گرمای بیش از حد انبر جوش را به شما توضیح دهیم.

دلایل گرمای بیش از حد انبر جوشکاری

همانگونه که گفتیم گرمای بیش از حد انبر در زمان جوشکاری، کیفیت جوشکاری را تحت تاثیر قرار می دهد. دلایل گرم شدن انبر جوش در ادامه بیان شده اند:

  • بیشترین مقدار رسانایی در زمان جوشکاری
  • وصل نبودن صحیح میان کابل و انبر جوش در زمان جوشکاری
  • شل بودن انبر در زمان جوشکاری

هر کدام از این دلایل را در ادامه توضیح خواهیم داد.

بیشترین مقدار رسانایی در زمان جوشکاری

باید بدانید که انبر جوش خاصیت رسانایی دارد و این خصوصیت موجب می‌شود تا در حین جوشکاری قوس الکتریکی قادر باشید تا از انبر جهت نگهداری الکترود استفاده نماییم. هنگامی که این رسانایی مناسب به مقدار درست نباشد موجب گرمای بیش از حد شده و انرژی بسیاری از دستگاه جوش آزاد می شود و موجب داغ شدن خواهد شد.

وصل نبودن صحیح میان کابل و انبر جوش در زمان جوشکاری

از جمله وسایل موجود در دستگاه جوش، کابل جوش می باشد. چنانچه در زمان خرید این کابل به استاندارد آن دقت نکنید باعث داغی کابل جوشکاری شده و این گرمای زیاد را به انبر انتقال می دهد و بنابراین انبر جوش هم داغ می شوند.

بنابراین به خاطر اینکه با داغ شدن کابل جوشکاری انبر جوشکاری بیش از حد داغ می شود، باید علت های گرمای بیش از حد کابل جوش را بدانید.

اگر خصوصیات کابل استاندارد و بهترین کابل جوشکاری را بدانید می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

خصوصیات خوب کابل جوشکاری

همانگونه که پیش تر بیان کردیم کابل جوش و وصل نبودن درست آن دلیل گرمای بیش از حد انبر جوش می باشد. در نتیجه جنس کابل جوش بسیار مهم است و در صورتی که از فلز خوبی استفاده شده باشد، هم باعث زیاد شدن ماندگاری دستگاه شده وهم از صدمه رسیدن به ان پیشگیری می کند. یک کابل جوشکاری مرغوب باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • دارای استقامت در مقابل مواد شیمیایی
  • منعطف بودن و استقامت داشتن در مقابل خم شدن و کشیده شدن
  • استقامت در مقابل حرارت و نسوز بودن
  • استفاده از مس 100 درصد در کابل

شل بودن انبر در زمان جوشکاری

از جمله دیگر دلایل گرمای بیش از حد انبر جوشکاری، شل بودن انبر جوش می باشد. این موضوع موجب می‌شود که گرمای بیش از حدی به انبر جوش انتقال یابد و در نتیجه منجر به داغی انبر جوش شود.

این دلایل با اهمیت ترین علت های داغ شدن انبر جوش می باشد که هم کیفیت فرآیند جوش را کم می کند و هم باعث خستگی جوشکار خواهد شد. اکنون باید خصوصیات یک انبر جوش استاندارد را بدانید تا فرایند جوشکاری شما صحیح و ماهرانه انجام شود.

خصوصیات خوب انبر جوشکاری

در جوشکاری‌های قوس الکتریکی انبر جوش جهت نگهداشتن الکترود جوش به کار می رود. یک انبر جوش مرغوب، باعث یک کار جوشکاری تمیز و ماهرانه خواهد شد. یک انبر جوشکاری مرغوب باید خصوصیات زیر را داشته باشد:

  • دارای فلزی مستحکم در مقابل گرمای زیاد
  • دارای بیشترین مقدار رسانایی
  • هماهنگ و متناسب با آمپر جوش

کلام پایانی

در این مقاله دلایل گرمای بیش از حد انبر جوش بیان شده اند. از موارد مهم بیان شده در این مقاله این است که جنس انبر و کابل جوش، روی داغ شدن انبر اثر می گذارند در نتیجه خصوصیات یک انبر و کابل با کیفیت را شرح دادیم تا خرید درستی داشته باشید. رعایت موارد بیان شده در این مقاله باعث می شود تا فرایند جوشکاری تمیز و ایمن انجام شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه