پارک ملی نایبند در شهر عسلویه

پارک ملی نایبند در شهر عسلویه

در صورتی که قصد دارید تا یک سفر خوب را در پیش داشته باشید، به بوشهر بروید. بوشهر از جمله زیبا ترین شهرهای ایران به شمار می رود که مکان های توریستی بسیاری در خود دارد. خوب است بدانید که پارک ملی نایبند عسلویه از جمله برترین مکان های گردشگری استان بوشهر می باشد.

پارک ملی نایبند در عسلویه

پارک ملی نایبند محل تلاقی کوه‌های عسلویه به دریای خلیج فارس می باشد و از مناطق جذاب و گردشگری عسلویه محسوب می شود. این منطقه گردشگری دارای پوشش گیاهی مناسب و حیات وحش گوناگون و جلوه‌ای جذاب از طبیعت کوه و دریا می باشد. به علاوه این منطقه مکانی خاطره انگیز برای طبیعت‌گردان به شمار می رود. بدون شک نایبند از جمله جذاب ترین نواحی ساحلی در طول سواحل خلیج فارس می باشد. آثار موجود در بندر تاریخی نایبند، نشان دهنده ی گذشته تاریخی طولانی این ناحیه می باشد. بر اساس شواهد تاریخی این بندر در دوره آل‌بویه از جمله بندرهای با اهمیت و از مرکزهای اصلی صید و تجارت مروارید خلیج فارس بوده است. این ناحیه با قصد حفظ و حراست از اکوسیستم و ارزش‌های زیستگاهی کل و بز، قوچ و میش، جبیر و جیرفتی که گونه‌های حفاظت شده بر اساس مصوبه شماره ۱۰۶ هفتم آذر سال ۱۳۵۷ از طرف شورای عالی حفاظت محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت ‌شده نایبند انتخاب و معرفی شد.

قسمت های گوناگون پارک ملی نایبند در شهر عسلویه

خلیج نایبند واقع در ساحل شمالی با مساحت ۴۱۳۰ هکتار، از جمله با ارزش ترین زیستگاه‌های دریایی خلیج فارس به شمار می رود. حوزه‌های بسیار، جنگل‌های حرا، سواحل ماسه‌ای درخشان در قسمت های شمالی و شرقی و سواحل صخرهای جنوبی خلیج و قسمت غربی منطقه حفاظت شده نایبند، درختان کهنسال انجیر معابد در دماغه نایبند، دشت هموار قسمت شمالی، دشت‌های پر از درخت و دره‌های عمیق و صخره‌ای در قسمت جنوبی بهترین مناطق طبیعی سواحل خلیج فارس را در این پارک ایجاد کرده است. این مناظر در کنار تپه‌های مرجانی برای غواض ها و عملیات تخم گذاری و فرزندآوری لاک‌پشتان دریایی کمیاب باعث شده تا این منطقه به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شود. دگرگونی ها و پیشرفت‌های تازه فناوری در استان بوشهر، مخصوصا در عسلویه، باعث تخریب بخشی از طبیعت و محیط‌زیست شده است. پساب‌ها و آب ‌های خنک‌کننده تاسیسات به طور مستقیم به محیط زیست وارد می شود و موجب از بین رفتن نظم و تعادل اکولوژیک آبی خواهد شد.

گونه های مختلف گیاهی در پارک ملی نایبند شهر عسلویه

از میان گونه های مختلف گیاهی در پارک ملی نایبند می توان به جنگل های حرا و دیگر گیاهان آبزی مثل علف‌های دریایی و جلبک‌ها در اکوسیستم‌های ساحلی و گیاهان شورپسند مثل گز، علف شور، شصت عروسان و خار شتر در نواحی دور از ساحل اشاره کرد. دیگر پوشش های گیاهی در ارتفاعات و دشت‌ها شامل کنار، کهور ایرانی، انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، قیچ، دافنی و صبرزرد و موارد دیگر می باشند. درختان حرا در مناطق نای‌بند با اهمیت ترین گونه های گیاهی این قسمت می باشند. این گونه گیاهی در ساحل های گلی دارای جریان جزر و مدی به آرامی رشد می کند.

مکان های توریستی در پارک ملی نایبند شهر عسلویه

همچنین رقص درختان در زمان مد و رفت و آمد پرندگان دریایی در زمان جزر، از زیباترین جاذبه های توریستی این منطقه می باشد که همواره در خاطرتان خواهد ماند. درخت حرا برگ‌های سبز، چندین ساله، پایا و مدلی از ریشه‌های هوایی دارد که به صورت عمودی از لجن بسته بیرون آمده اند و کار تنفس و هواگیری با ان ها صورت می گیرد. گل ‌دهی این درختان در ماه‌های اسفند و اردیبهشت می باشد. از جمله ویزگی های این گونه گیاهی این است که دانه‌های آن پیش از پراکنده شدن، بخشی از رشد خود را در درون میوه انجام می دهند. همچنین هنگامی که تخم گیاه در آب باشد، پوست آن باد کرده و می شکفد.

جانوران موجود در پارک ملی نایبند

به علاوه در کنار گیاهان جانوران دوزیستی وجود دارند که با درست کردن سوراخ‌هایی، امکان تنفس را در سطح بالایی گل‌ولای میسر ایجاد می کنند. در هنگام جزر، ریشه‌های این درخت به صورت میخی شده و در زمان مد دریا، در مناطق عمیق‌تر آن، تاج درخت در زیر آب غوطه‌ور خواهد شد. میزان هشتاد درصد آبزیان موجود در خلیج فارس دوره تخم‌ریزی خود را در جنگل‌های حرا سپری می کنند. بنابراین این ناحیه دارای سه عنوان جهانی، منطقه حفاظت شده بین‌المللی، ذخیره‌گاه زیست‌کره و تالاب بین‌المللی می باشد. خیلی از جانوران دریایی و حیات وحش به صورت مستقیم و غیرمستقیم  زندگیشان بسته به جنگل به حرا می باشد. به علاوه این جنگل‌ها یک زیستگاه خیلی خوب برای پرندگان مهاجر در فصل های سرد سال می باشد. در دیگر فصل ها هم که پرندگان بومی مکان مناسبی برای ادامه زندگی ندارند، به جنگل های حرا می روند و در ان جا مدتی را سپری می کنند. لاک‌پشت‌های سبز و عقابی از دیگر جانوران مخصوص اکوسیستم جنگل‌های حرا می باشند. همچنین موجودات دیگری نظیر حواصیل، فلامینگو و پلیکان نیز در اکوسیستم‌ جنگل حرا زندگی می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه