دلیل روشن نشدن لامپ های اتومبیل و برطرف کردن آن

دلیل روشن نشدن لامپ های اتومبیل و برطرف کردن آن

خوب است بدانید که روشن نشدن لامپ های اتومبیل در محیط‌های کم نور و تاریک باعث می شود تا افراد با مشکل روبرو شوند. در صورتی که در شب هم رانندگی نمی کنید برخی اوقات سلامت لامپ های اتومبیل خود را بررسی نمایید. گاهی اوقات امکان روشن نشدن لامپ های اتومبیل وجو دارد. نخستین موردی که می بایست دقت کنید، این است که این مورد به جز سیستم برق اتومبیل به دیگر قسمت ها مربوط نمی باشد. در این مقاله از سایت هشتیا می خواهیم تا علت های روشن نشدن هر کدام از لامپ های اتومبیل را در زمان رانندگی توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

علت های روشن نشدن لامپ های اتومبیل

در ادامه دلایل روشن نشدن لامپ های اتومبیل بیان شده اند:

  • سوختن چراغ های اتومبیل
  • نصب نادرست چراغ های اتومبیل
  • سوختن فیوز لامپ های اتومبیل
  • خراب شدن سوئیچ کنترل لامپ های اتومبیل
  • ایجاد مشکل در برق باتری و دینام اتومبیل
  • خراب شدن سوکت‌های مدار الکتریکی اتومبیل
  • خرابی یا قطع شدن سیم کشی اتومبیل
  • خراب شدن سنسور پارک اتومبیل

در ادامه مقاله هر کدام از این موارد را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:

سوختن چراغ های اتومبیل

ابتدایی ترین علت روشن نشدن لامپ های اتومبیل، سوختن چراغ آن می باشد. چراغ اتومبیل هم نظیر هر قطعه مصرفی دیگر در اتومبیل، عمر مفید معینی دارد که طبق کیفیت آن و به علاوه چگونگی استفاده از لامپ های اتومبیل زیاد یا کم می شود. برای نمونه در صورتی که چراغ ها برای چند ساعت به شکل پیاپی روشن بمانند، ممکن است تنگستن آن ها به علت حرارت زیاد آب شود. نوسان ولتاژ برق وارد شده به چراغ ها هم باعث سوختن آن ها خواهد شد. در این وضعیت باید حتما چراغ را عوض کرد تا مشکل برطرف شود.

نصب نادرست چراغ های اتومبیل

بعضی مواقع دلیل روشن نشدن لامپ عقب اتومبی به خاطر نصب لامپ به صورت اشتباه می باشد. شما می بایست تا چراغ هایی را برگزینید که آمپر و ولتاژ کاری آن‌ ها نظیر دینام اتومبیل باشد. اطلاعات دقیق‌تر در این مورد را باید در دفترچه راهنمای اتومبیل بیابید. جهت عوض کردن چراغ ها می بایست محصولات با مدل و برند مثل هم به کار ببرید.

مورد با اهمیت دیگر در مورد لامپ های تک کنتاکت و دو کنتاکت می باشند که می بایست به آن ها دقت نمایید. لامپ های تک کنتاکت تنها برای نور پایین یا نور بالا مورد استفاده قرار می گیرند. ولی لامپ های دو کنتاکت به شکل همزمان برای نور بالا و پایین به کار می روند.

سوختن فیوز لامپ های اتومبیل

گاهی اوقات دلیل روشن نشدن لامپ جلو اتومبیل به علت سوختن فیوز آن می باشد. یک اتومبیل سواری اصولا دارای دو جعبه فیوز می باشد که یکی زیر کاپوت و دیگری کنار فرمان یا صندلی راننده قرار گرفته است. فیوز لامپ اتومبیل هم در این جعبه ‌ها وجود دارد. جهت شناسایی این موضوع می بایست تا یک اهم متر یا مولتی متر به کار ببرید. در صورتی که مقامت دو سر فیوز صفر شود، به این معناست که سوخته و می بایست تا عوض شود.

خراب شدن سوئیچ کنترل لامپ های اتومبیل

چراغ‌های اتومبیل در قسمت های گوناگون نظیر عقب، جلو، ترمز و درون اتومبیل یک سوئیچ کنترل مخصوص دارند که فرمان روشن و خاموش شدن را به آن ها می دهد. خرابی این سوئیچ بتعث از کار افتادن لامپ های اتومبیل خواهد شد.

بنابراین علت روشن نشدن لامپ در اتومبیل به خاطر خراب شدن سوئیچ در می باشد. این قطعه گزارش باز بودن در را به کنترل یونیت اتومبیل می فرستد و بر اساس شرایط باز و بسته بودن درها، دستور روشن و خاموش شدن لامپ سقف اتومبیل را صادر می‌نماید. به علاوه علت روشن نشدن لامپ ترمز اتومبیل هم به خاطر خراب شدن سوئیچ چراغ ترمز می باشد که به آن فشنگی ترمز یا استپ ترمز هم می گویند. این قطعه بالای پدال ترمز می باشد. با قرار دادن پا روی پدال فشار، دستور روشن شدن لامپ های ترمز فرستاده می شود.

ایجاد مشکل در برق باتری و دینام اتومبیل

فراهم شدن برق لازم لامپ های اتومبیل در هنگام استارت زدن مربوط به باتری و در زمان روشن بودن اتومبیل مربوط به دینام می باشد. خراب شدن این قطعه های باعث روشن نشدن لامپ های اتومبیل خواهد می‌شود. سعی کنید تا سلامت باتری و دینام اتومبیل را همیشه چک کنید. روشن نشدن لامپ های ترمز اتومبیل، از جمله معضلاتی می باشد که در زمان خراب شدن یا ایجاد مشکل در کارکرد این دو قطعه اتفاق می افتد.

خراب شدن سوکت‌های مدار الکتریکی اتومبیل

خوب است بدانید که سوکت‌هایی در سیستم برق اتومبیل جهت انتقال جریان برق به قطعه های گوناگون به کار می روند. این سوکت‌ها اصولا با گذشت زمان به علت بودن در معرض رطوبت خورده می شوند. چنانچه شکستگی یا تغییر رنگی در سوکت‌ها مشاهده کردید، بدانید که خراب شده و باید عوض شود.

خرابی یا قطع شدن سیم کشی اتومبیل

اگر در سیم کشی اتومبیل مشکلی وجود داشته باشد باعث می شود تا لامپ های اتومبیل روشن نشوند. خصوصا در شهرهایی با آب و هوای مرطوب امکان ایجاد این مشکل در سیم کشی اتومبیل خیلی بیشتر از جاهای دیگر می باشد. پیدا کردن مشکل مدار الکتریکی اتومبیل مشکل می باشد و می بایست به وسیله تعمیرکار انجام شود. توصیه می کنیم تا حتما موتورشویی اتومبیل را انجام دهید تا صدمه ای به سیم کشی اتومبیل وارد نشود.

خراب شدن سنسور پارک اتومبیل

برخی از اتومبیل ها لامپ هایی دارند که به شکل مخصوصی در زمان پارک اتومبیل روشن می‌شوند. یک سنسور مخصوص به اسم سنسور پارک در این اتومبیل ها وجود دارد. این سنسور نقش های گوناگونی دارد که از میان آن ها می توان به صدور دستور روشن شدن لامپ های پارک اشاره کرد. در صورتی که این سنسور خراب شود چراغ ها روشن نمی شوند.

سخن آخر

همه علت های روشن نشدن لامچ های اتومبیل در این مقاله بیان شدند. برخی از آن ها اتفاق می افتند و نمی توان جلوی آن ها را گرفت ولی قادر می باشید تا با چند کار راحت نظیر روشن نکردن لامپ ها در روز، به کار بردن اندک نور بالا، روشن نگذاشتن لامپ های اتومبیل در شب برای طولانی مدت و موارد دیگر بیان شده در مقاله طول ماندگاری لامپ های اتومبیل را بیشتر نمایید. در زمان عوض کردن لامپ های اتومبیل سعی کنید تا اطلاعات دفترچه اتومبیل را خوانده و سپس این کار را انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه