درمان کبد چرب با یک ویتامین مفید

درمان کبد چرب با یک ویتامین مفید

کسانی که دارای چربی و قند خون بالایی هستند و فعالیت بدنی اندکی دارند، ممکن است کبدشان چرب شود. خوب است بدانید که این بیماری در مراحل پیشرفته درمان قطعی ندارد ولی با فعالیت بدنی، تغذیه سالم و کم کردن وزن می توان به بهبود این بیماری کمک کرد.

کبد چرب غیر الکلی به خاطر جمع شدن چربی در سلول‌های کبد ایجاد می شود و آن هایی که مشکل در متابولیسم بدن خود دارند و چربی و قند خون‌شان زیاد است، بیشتر در معرض ابتلا می باشند. باید بدانید که ژنتیک هم در ابتلا به این بیماری تاثیر دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول‌ها جمع می شود، از سلول‌های کبدی بیرون نمی آید و هنگامی که به تدریج چربی در سلول‌های کبدی جمع شود، می‌گویند شخص دچار کبد چرب غیرالکلی شده است.

باید بدانید که کبد چرب را تا این مرحله می توان درمان کرد. ولی اگر شخص درمان خود را پیگیری نکند مرحله سیروز کبدی وارد که درمان ندارد چراکه سلول‌های کبدی از بین رفته اند و حتما باید پیوند کبد انجام شود.

از جمله مشکلات کبدچرب نبود هیچ نشانه ای می باشد و تنها با انجام آزمایش یا سونوگرافی قادر به تشخیص این بیماری هستند. ممکن است در برخی نشانه هایی وجود داشته باشد که از میان آن ها می توان به خستگی و درد در قسمت بالا و سمت راست شکم اشاره کرد.

خوب است بدانید که ۷۰ درصد افراد دارای کبد چرب اضافه وزن و چاقی دارند و سابقه قند و چربی خون آن ها نیز زیاد می باشد. در حقیقت آن هایی که رژیم غذایی بدی دارند، چربی‌های اشباع و قندهای ساده مصرف می کنند و فعالیت کمی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

در پژوهشی مشخص شد کسانی که روزانه بالای ۲۶.۷ میلی‌گرم نیاسین مصرف کردند نسبت به آن هایی که که روزانه ۱۸.۴ میلی گرم یا کم تر نیاسین گرفته اند، به اندازه ۳۰ درصد کم تر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ۳۵ درصد کم تر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از تمام دلایل می باشند.

پژوهشگران توصیه کردند که مصرف حدود ۲۰ میلی گرم نیاسین در روز برای بیماران دارای کبد چرب غیرالکلی بسیار خوب می‌باشد.

پژوهشگرا بیان کرده اند که خیلی کم پیش می آید افراد با کمبود این ویتامین روبرو شوند چراکه در خیلی از مواد غذایی نظیر گوشت، ماهی، برنج قهوه‌ای، موز و غذاهای غنی شده این ویتامین وجود دارد.

پژوهش ها بیانگر این است که نیاسین قادر است تا فعالیت عضلات را در انسان بهتر کند. تحقیقات حیوانی نشان داده است که نیاسین پیش ساز نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید یا NAD و نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید فسفات یا NADP می باشد. این دو کوآنزیم برای برخی از راه های متابولیک نظیر متابولیسم انرژی و اکسیداسیون مهم می باشند.

کبد چرب درمان قطعی به صورت مصرف دارویی ندارد. شما باید با عوض کردن شیوه زندگی، این بیماری را درمان کنید. کسی که چاق است با اندکی کم کردن وزن، می تواند خوب شود. تحقیقات بیانگر این است که در صورتی که این افراد ۵ تا ۱۰ درصد وزن خود را کم کنند، آنزیم‌های کبدی به میزان طبیعی بر می‌گردد. این افراد می بایست برنامه غذایی ویژه ای داشته باشند تا سریع بیماریشان بهبود پیدا کرده و وارد مرحله ۲ و ۳ نشود.

مقدار کربوهیدرات یا قند و خصوصا کربوهیدرات‌های ساده و چربی، به ویژه چربی‌های اشباع، می بایست در رژیم غذایی افراد کاهش پیدا کند. افراد مبتلا به این بیماری باید جهت پخت و پز چربی‌های غیراشباع نظیر روغن‌های مایع و گیاهی مانند روغن کانولا و زیتون استفاده نمایند. حتما چربی‌های موجود بر روی گوشت را جدا کنید و پ در هفته بالای دو بار گوشت قرمز مصرف نکنید و همچنین فیبر موجود در رژیم خود را افزایش دهید.

فیبر در سبزی و سبوس غلات به مقدار بسیار وجود دارد. میوه‌ها هم دارای فیبر می باشند ولی به علت داشتن قند فراوان، می بایست تا حداکثر به اندازه سه واحد در روز استفاده شوند. یعنی بیمار دارای کبدچرب نباید سه میوه را با هم مصرف کند ولی خوردن سبزی‌ها برای او بلامانع است.

خوردن غلات سبوس‌دار یا سبوس به شکل جداگانه در سوپ، کوکو، کتلت و دیگر غذاها برای بیماران دارای کبد چرب خوب می باشد. به علاوه موادغذایی با خاصیت ضدالتهابی نظیر روغن ماهی هم باید در رژیم غذایی این افراد وجود داشته باشد.

همانگونه که دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرده است، ورزش و فعالیت بدنی برای بیماران دارای کبدچرب مهم می باشد و حتما می بایست در هر روز به مدت نیم تا یک ساعت ورزش و فعالیت بدنی داشته باشند. با این کار دیگر چربی در سلول هلی کبد جمع نمی شود و کم کم کبدشان سالم خواهد شد.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال دیدگاه