مزایای تره فرنگی برای سلامت و نحوه به کار بردن آن در غذا

مزایای تره فرنگی برای سلامت و نحوه به کار بردن آن در غذا

در کشور ما، از تره فرنگی در آشپزی خیلی استفاده نمی شود و احتمالا مزایای این سبزی را برای سلامت ندانید. با زیاد شدن بیماری‌های مربوط به تغذیه ناسالم، مردم کم کم به غذاهای سالم تر رو می آورند و از جمله سبزیجاتی که برای تغذیه سالم مفید می باشد، تره فرنگی است.

خوب است بدانید که تره فرنگی یک ساقه گیاهی دارای طعم شیرین و از خانواده آلیوم می باشد. این سبزی نظیر پیاز و سیر، غنی از مواد مغذی است. همچنین تره فرنگی ساقه‌های بلند و استوانه‌ای شکل سبز با انتهایی سفید رنگ دارد. تره فرنگی به‌ علت فواید سلامتی، مزه و بافتش به شکل وسیعس در فرهنگ‌های غذایی گوناگون به کار برده می شود. در این مقاله درمورد این سبزی پرخاصیت مواردی را شرح خواهیم داد.

مزایای تره فرنگی برای سلامت بدن

تره فرنگی غنی از مواد مغذی بوده و از نظر متخصصان تغذیه از جمله سالم‌ترین مواد غذایی به شمار می رود. تره فرنگی نظیر دیگر سبزیجات گونه آلیوم دارای آنتی اکسیدان می باشد که می‌تواند از سلول‌ها در مقابل استرس اکسیداتیو و کم شدن التهاب محافظت کند. همچنین تره فرنگی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین A، C، K و مواد معدنی نظیر فولات، منگنز و آهن می باشد. از دیگر علت هایی که متخصصین اضافه کردن این سبزی را به رژیم غذایی روزانه توصیه می کنند، فیبر بسیار آن می باشد که موجب بهتر شدن سلامت گوارش، متابولیسم، سلامت روده و به علاوه مدیریت بهتر وزن خواهد شد. این سبزی کم کالری سرشار از مواد مغذی بوده و گزینه‌ای سالم برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین می باشد و به بهبود سلامت کلی کمک می کند.

غذاهای قابل پخت با تره فرنگی

  • تره فرنگی در سوپ‌ها و خورش‌ها

تره فرنگی اصولا در سوپ‌ها و خورش‌ها به کار برده می شوند و مزه ملایمی نظیر پیاز به غذا می‌دهد. برای تهیه این غذا تره فرنگی را تمیز کرده و خرد نمایید و پیش از اضافه کردن به سوپ یا خورش، آن را تفت دهید.

  • در کنار سبزیجات سرخ شده

در این مدل تره فرنگی را برش داده و با سبزیجات دیگر تفت دهید تا یک غذای لذیذ و پرفایده درست کنید. این سبزیجات به خوبی با مواد غذایی گوناگون جفت می‌شوند.

  • کباب کردن تره فرنگی

تره فرنگی را می‌توان کبابی یا برشته کرد تا شیرینی طبیعی آن زیاد شود. در این کباب روغن زیتون استفاده  نمایید و به آن نمک و فلفل هم بزنید. تره فرنگی را تا زمان نرم شدن کباب کرده و سپس سرو کنید.

  • کاسرول تره فرنگی

در این غذا تره فرنگی را خرد کرده و با سبزیجات، سس و گوشت ترکیب نمایید تا یک کاسرول پخته لذیذ بپزید. کاسرول از مخلوط سیب زمینی پخته با کوفته قلقلی، قارچ و پنیر پیتزا درست می‌شود. شما می توانید با اضافه کردن تره فرنگی آن را خوشمزه تر نمایید.

  • سالاد تره فرنگی

تره فرنگی خام و نازک خرد شده را در سالاد بریزید تا مزه ملایمی نظیر پیاز به آن اضافه شود. جهت درست کردن این سالاد، تره فرنگی را در کنار سبزیجات متنوع تازه اسنفاده نمایید و جهت سرو اگر دوست داشتید به آن سس بزنید.

  • نودل یا رشته فرنگی 

شما قادر می باشید تا تره فرنگی را به غذاهای دارای رشته فرنگی بیفزایید. اضافه کردن این سبزی مزه و بافتی جالبی به نودل داده و این غذا را سالم تر می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال دیدگاه