همه چیز درباره شیلنگ ویبراتور و فواید و موارد استفاده از آن

همه چیز درباره شیلنگ ویبراتور و فواید و موارد استفاده از آن

در این مقاله از سایت هشتیا قصد ما است تا در مورد شیلنگ ویبراتور بتن صحبت کنیم و فواید و کاربرد آن را برایتان شرح دهیم. در پایان نیز برندهای گوناگون این ابزار را معرفی خواهیم کرد تا برای خرید با مشکل مواجه نشوید. ذکر این نکته نیز واجب است که در بازار و در تمامی فاکتورا همه از واژه شیلنگ استفاده می کنند و شلنگ کاربردی ندارد.

شیلنگ ویبراتور

همه شما با ظاهری که شیلنگ دارد آشنایی دارید. شیلنگ ویبراتور دارای ظاهری نظیر شلنگ است ولی قطر بیشتری داشته و سنگین‌تر نیز می باشد. از سوی دیگر سر و ته این شیلنگ چندین قطعه دارد که با کمک آن‌ها، می لرزد و بتن را ویبره می‌ نماید. علت استفاده از ویبره در این محصول متراکم کردن بتن می باشد تا کیفیت آن بهتر شود.

شیلنگ ویبراتور دارای گونه های متفاوتی می باشد و با درنظر گرفتن مدل موتور آن به انواع بادی، برقی و بنزینی تقسیم می‌شود. همچنین این محصول دارای برندهای ایرانی، چینی، اروپایی بوده و به علاوه از لحاظ ابعادی نیز دارای اندازه های 1 تا 3 اینچی می باشد. قیمت شیلنگ ویبراتور به خاطر گونه های متفاوت آن تنوع بسیاری دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

همانگونه که پیش تر نیز گفتیم شیلنگ ویبراتور دارای سه دسته یعنی مکانیکی، برقی و بادی می باشد. در اکثر پروژه‌ها مدل‌های مکانیکی یعنی نوع بنزینی و دیزلی کاربرد دارند. در مقابل نیز شیلنگ های ویبراتور برقی، بادی و کانورتوری اصولا در پروژه‌های بزرگ و بتن‌ریزی‌های خیلی زیاد کاربرد دارند.

با ما همراه باشید تا در ادامه در مورد خوبی ها و فواید شیلنگ های ویبراتور برایتان توضیح دهیم.

مزایای به کار بردن شیلنگ ویبراتور

خوب است بدانید که بتن ماده ای نیمه جامد و سیال می باشد و شدت ویسکوزیته آن به حدی نیست که در همه جا نفوذ کند.

هنگامی که بتن را در یک جایگاه بتن ریزی 10 متری در 5 متری بریزید، بتن در همه جا متراکم نمی‌شود و با توجه به اینکه زود سفت می شود، در نتیجه وسیله ای باید استفاده شود که پیش از سفت شدن آن را متراکم نماید، طوری که در کل مقطع بتن ریزی نفوذ نماید. وسیله ای که برای این کار مناسب است شیلنگ ویبراتور می باشد. در حقیقت شیلنگ ویبراتور دارای موتوری محرکه ای می باشد که گونه های متفاوتی نظیر بنزینی، دیزلی و برقی دارد و در کشور ما نوع بنزینی آن کاربرد بیشتری دارد.

خوب است بدانید که این موتور، موتور چهارزمانه می باشد و شیلنگ توسط قطعه‌ای به اسم کوپلینگ، به موتور وصل می‌شود. حال موتور چرخیده شده و نیروی خود را به کوپلینگ منتقل می کند و موجب چرخش فنری که از میان شیلنگ می گذرد، می شود. همچنین سر شیلنگ دارای بخشی به اسم پوکر می باشد که درون آن شفتی وجود دارد. شفت طبق نیروی چرخشی وارده به آن، به صورت زنبوری به پوکر زده و آن را می لرزاند.

پیش از بیان کردن مزایای این وسیله ابتدا نوع کارکرد آن را توضیح دادیم. در ادامه مزایای شیلنگ ویبراتور را لیست کرده ایم.

1) متراکم کردن بتن توسط شیلنگ ویبراتور

نخستین کاری که شیلنگ ویبراتور بتن انجام می دهد متراکم کردن بتن می باشد. ماشین هایی که بتن را جابه جا می کنند، میکسرهای بزرگ می باشند. این میکسرها توسط یک نقاله می توانند بتن را در یک نقطه خالی کنند.

بنابراین بتن به شکل یکجا در نقاط متفاوت مقطع بتن ریزی خالی نمی شود. جهت جمع نشدن بتن در یک بخش و قرار گرفتن در کل سطح بتن ریزی، آن را با کمک شیلنگ ویبراتور متراکم می‌کنند.

2) خارج کردن هوا از بتن با شیلنگ ویبراتور

برای اینکه بتن مرغوبیت داشته و پوک نشود، نباید متخلخل شود. خوب است بدانید که موادی با بفت حفره دار، متخلخل نامیده می شوند. از طرفی بتن نیز اندکی هوا حبس شده در درون خود دارد. در صورت ماندن این هوا در بتن و خشک شدنش، بتن پوک می‌شود. اگر هوا در بتن بماند اتفاقاتی خواهد افتاد که در ادامه بیان شده اند:

  1. ترک خوردن بتن
  2. نشست کردن بتن
  3. نفوذ آب به درون بتن و رشد باکتری
  4. پایین آمدن کیفیت بتن
  5. کم شدن عمر مفید بتن

برای این که این اتفاقات نیفتد پیمانکاران بتن را با کمک شیلنگ ویبراتور، ویبره می کنند. به همین خاطر است که با ویبره زدن، سطح بتن اندکی کمتر می شود.

3) خروج آب اضافی بتن

کار دیگری که شیلنگ ویبراتور در زمان بتن ریزی انجام می دهد، خارج کردن آب اضافی بتن می باشد.

با ویبره کردن بتن آب اضافی که در آن وجود دارد به روی سطح آمده و تبخیر می‌شود. بدین شکل بتن هم بهتر خشک شده و هم با مرطوب بودن سطح آن، وقت کافی جهت تسطیح بتن به کمک ماله پروانه ای وجود دارد و دیگر احتیتجی به مرطوب کردن سطح بتن نمی باشد.

نگاهی اجمالی به گونه های مختلف شیلنگ ویبراتور یعنی بادی، برقی و مکانیکی

در حقیقت در این شیلنگ ها، موتورهای بادی، برقی یا مکانیکی که شامل بنزینی و دیزلی می باشند، استفاده شده اند.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی شامل بنزینی و دیزلی

نخستین، برترین، کاربردی ترین، کم هینه ترین و معروف ترین نوع شیلنگ ویبراتور، شیلنگ های ویبراتور مکانیکی می باشند.

منظور از شیلنگ مکانیکی نوع بنزینی و دیزلی آن ها می باشد. خوب است بدانید که در این بین نیز شیلنگ ویبراتور بنزینی عملکرد بهتری دارد و کاربردهای بسیاری در کشور ما دارد. اگر بخواهیم برترین برند این محصول را به شما معرفی کنیم می توانیم شیلنگ ویبراتور ایرانی، ایران کوب را نام ببریم که فروش بسیار خوبی نیز دارد.

باید بدانید که این شیلنگ‌ها با کمک موتورهای چهارزمانه بنزینی فعالیت می کنند. موتور و سوخت این شلنگ ها به راحتی به دست آمده و به علت بازده و کارایی بسیار خوب خود، بیشتر پیمانکاران ساختمانی و عمرانی از آن در پروژه های خود استفاده می کنند.

شیلنگ ویبراتور بادی

از جمله دیگر انواع شیلنگ های ویبراتور، مدل بادی آن ها می باشد دارای یک کمپرسور باد می باشد. خوبی این شیلنگ ویبراتور در این است که به طور یکجا دو یا تعداد بیشتری شیلنگ با یک دستگاه ساپورت می کند. از سوی دیگر موتور آن به علت نداشتن دود و آلودگی‌ تمیز تر خواهد بود.

این شیلنگ به خاطر وجود کمپرسورهای گران قیمت و همچنین بالا بودن قیمت شیلنگ ویبراتور بادی در مقایسه با مدل‌های مکانیکی و برقی آخرین گزینه خرید برای به حساب می آید.

شیلنگ ویبراتور برقی و گونه های مختلف آن

شیلنگ ویبراتور برقی دارای انواع گوناگونی می باشند و رایج ترین آن‌ها شیلنگ ویبراتور دریلی است که جهت کارهای دم دستی کاربرد دارد. در حقیقت شیلنگ ویبراتور دریلی و شیلنگ ویبراتور بنزینی از جمله پرفروش‌ترین ها در کشور ما می باشند.

خوب است بدانید که همه پیمانکاران در کنار خرید شیلنگ ویبراتور بنزینی، شیلنگ ویبراتور دریلی نیز خریداری می کنند تا با کمک آن به انجام کارهای سبک و ویبره سقف و ستون بپردازند.

مدل دیگر شیلنگ ویبراتور برقی به علت داشتن موتور برقی و به علاوه به وجود آمدن خطراتی در محیط مرطوب بتن ریزی طرفداران کمی داشته و ما آن را در این مقاله توضیح نداده ایم.

به طور کلی تمامی گونه های مختلف شیلنگ ویبراتور برقی در ادامه لیست شده اند:

  • شیلنگ ویبراتور دریلی
  • شیلنگ ویبراتور برقی تکفاز
  • شیلنگ ویبراتور برقی کانورتوری
  • شیلنگ ویبراتور برقی پرتابل

سخن پایانی

ما در این مقاله به طور کلی در مورد انواع مختلف شیلنگ ویبراتور و فواید و موارد استفاده از آن ها توضیح دادیم. همچنین در مورد خوبی ها و بدی های همه آن ها برایتان مطالبی ارائه دادیم. اگر می خواهید این نوع شیلنگ ها را خریداری کنید و از قیمت آن ها سر دربیاورید، به سایت های مرتبط با فروش آن ها مراجعه کرده و با توجه به مطالب این مقاله مدل انتخابی خود را خریداری نمایید.

امتیاز این مقاله

ارسال دیدگاه